Wednesday, April 14, 2010

Kuliah Subuh Ustaz Dawi: Memadukan Berharap kepada Allah dengan Takut kepada Allah



intro

Surah Al-A'raf ayat 99

99. Patutkah mereka (bersukaria) sehingga mereka merasa aman akan rancangan buruk (balasan azab) Yang diatur oleh Allah? kerana sebenarnya tidak ada Yang merasa aman dari rancangan buruk (balasan azab) Yang diatur oleh Allah itu melainkan orang-orang Yang rugi.


Surah Yusuf ayat 87

87. Wahai anak-anakku! pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya (Bunyamin), dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum Yang kafir".


Surah Ali-Imran ayat 106

106. (ingatlah akan) hari (kiamat Yang padanya) ada muka (orang-orang) menjadi putih berseri, dan ada muka (orang-orang) menjadi hitam legam. adapun orang-orang Yang telah hitam legam mukanya, (Mereka akan ditanya secara menempelak): "Patutkah kamu kufur ingkar sesudah kamu beriman? oleh itu rasalah azab seksa neraka disebabkan kekufuran kamu itu".


Surah Al-Infithar ayat 13-14

13. (Gunanya catitan malaikat-malaikat itu ialah: untuk menyatakan siapa Yang berbakti dan siapa Yang bersalah) - kerana sesungguhnya: orang-orang Yang berbakti (dengan taat dan amal kebajikan), tetap berada Dalam syurga Yang penuh nikmat;

14. Dan Sesungguhnya orang-orang Yang bersalah, bertempat Dalam neraka Yang menjulang-julang.


Al-Qariah

1. Hari Yang menggemparkan,

2. Apa Dia hari Yang menggemparkan itu?

3. Dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari Yang menggemparkan itu? -

4. (hari itu ialah: hari kiamat), hari manusia menjadi seperti kelkatu Yang terbang berkeliaran,

5. Dan gunung-ganang menjadi seperti bulu Yang dibusar berterbangan.

6. Setelah berlaku demikian, maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing-masing); adapun orang Yang berat timbangan amal baiknya, -

7. Maka ia berada Dalam kehidupan Yang senang lenang.

8. Sebaliknya orang Yang ringan timbangan amal baiknya, -

9. Maka tempat kembalinya ialah "Haawiyah"

10. Dan apa jalannya Engkau dapat Mengetahui, apa Dia "Haawiyah" itu?

11. (Haawiyah itu ialah): api Yang panas membakar.


Point-point penting (yang masih ingat):

  1. Kisah Nabi Musa yang membawa kaum nya bani Israel dari genggaman Firaun yang kejam. then, bila sampai di penghujung jalan (dead end). Kat depan ada laut merah, kat belakang ada askar firaun.
  2. Masa ni pun dah ada orang tak percaya, takut kat firaun dari takutkan Allah. Lagi suka serah diri dari berharap kepada Allah. bila ditanya kepada Nabi Musa AS nak buat macam mana ni? mana Tuhan kamu tak tolong pun? Sesungguhnya Allah bersamaku jawab nabi Musa.
  3. Time Allah suruh Nabi Musa AS ketuk tongkat, bukanlah tongkat itu yang membelah laut, tapi yang melakukannya adalah Allah. tongkat tu nothing ja.

P.S: My brains need more training la. target 10 point minimum for each post. (status: fail)

1 comment:

Comment and Critique