Tuesday, April 6, 2010

Kuliah Subuh Ustaz Rahmat: Syurga (bahagian 2)

Surah Al-Muthaffiffi ayat 22 hingga ayat 28:


¨bÎ) u#tö/F{$# Å"s9 AOÏètR ÇËËÈ

n?tã Å7ͬ!#uF{$# tbrãÝàZtƒ ÇËÌÈ

ß$͍÷ès? Îû óOÎgÏdqã_ãr nouŽôØtR ÉOŠÏè¨Z9$# ÇËÍÈ

tböqs)ó¡ç `ÏB 9,Ïm§ BQqçG÷¨B ÇËÎÈ

¼çmßJ»tFÅz Ô7ó¡ÏB 4 Îûur y7Ï9ºsŒ ħsù$uZoKuù=sù tbqÝ¡Ïÿ»oYtGßJø9$# ÇËÏÈ

¼çmã_#zÉDur `ÏB AOŠÏ^ó¡n@ ÇËÐÈ

$YZøŠtã Ü>uŽô³o $pkÍ5 šcqç/§s)ßJø9$# ÇËÑÈ

22. Sesungguhnya orang-orang Yang berbakti (dengan taat dan amal kebajikan), tetap berada di Dalam syurga Yang penuh nikmat:

23. Mereka berehat di atas pelamin-pelamin (yang berhias), sambil melihat (segala keindahan dan kemuliaan Yang disediakan untuk mereka di situ).

24. Engkau dapat melihat pada muka mereka: cahaya nikmat Yang mereka perolehi.

25. Mereka diberi minum dari satu minuman Yang termeterai bekasnya,

26. Meterainya kasturi; - dan untuk (memperolehi nikmat kesenangan) itu hendaknya berlumba-lumba mereka Yang ingin merebut kelebihan dan kesenangan;

27. Dan campuran minuman itu adalah dari "Tasnim":

28. Laitu matair Yang diminum daripadanya oleh orang-orang Yang di dampingkan (Tuhan di sisiNya).



point-point penting
  1. Indahnya syurga itu tidak dapat digambarkan oleh akal manusia. Jika manusia boleh gambarkan syurga, maka syurga itu indahnya berganda-ganda lagi dari itu.
  2. Hadith Qudsi: Nabi Musa bertanya bagaimana keadaan Syurga yang paling koman? Iaitu orang yang terakhir masuk syurga.
  3. Allah tanya kat orang tu kenapa tak masuk lagi?
  4. Dia jawab sebab semua orang dah dapat bahagian masing-masing
  5. Hendak tak kamu aku berikan sebuah kerajaan seperti seorang raja di bumi bahkan lebih lagi, lebih lagi, lebih lagi, lebih lagi (ni apa yang penulis recap, kalau nak exact text sila bukak kitab la. You dont believe 100% what you get on the innernet. No?)
  6. Hadith Qudsi (Maksud dari Allah, Perkataan dari Muhammad SAW. sama taraf dengan Quran) ni. wajib percaya kepada umat islam.
  7. Ingatlah janji Allah itu benar. Allah tidak akan memungkiri janji.

No comments:

Post a Comment

Comment and Critique