Monday, August 18, 2008

Minta izin sebelum masuk ke kamar ibu bapa

Oleh Ahmad
Selasa, 19 Ogos 2008

Seperti yang kita semua sudah sedia maklum, islam itu adalah lebih dari sekadar agama. Islam merangkumi semua aspek kehidupan yang diperlukan oleh manusia. Di mana manusia memerlukan sesuatu, di situlah terdapat ciri-ciri dan tatasusila islam. Dengan pemahaman sebenar tentang islam, iaitu cara pemikiran islam yang bersih, yang dibawa oleh nabi Muhammad SAW, semestinya seorang insan itu menghargai yang mereka sangat beruntung untuk mengenali agama yang benar ini.

Yang saya maksudkan dengan pemahaman sebenar islam ialah dalam konteks islam selaku sistem yang menyeluruh, yang menyentuh seluruh aspek kehidupan. Islam adalah negara dan tanah air, pemerintah dan rakyat, perangai dan kekuatan, kasih sayang dan keadilan, peradaban dan undang-undang, ilmu dan peradilan, materi dan kekayaan alam, penghasilan dan kekayaan berjuang dan berdakwah, pasukan dan pemikiran serta aqidah yang lurus dan ibadah yang benar, tidak kurang dan tidak lebih.

Even dalam konteks yang lebih kecil seperti meminta kebenaran masuk ke rumah jiran dan bilik ibu bapa sekalipun tidak tercicir daripada ajaran yang benar ini. An-Nur ayat 58 hingga 60 telah memperincikan point saya dengan jelas tanpa memerlukan penerangan yang lain. Oleh itu, tidak ragu-ragu lagi islam adalah ajaran yg benar!


AKU BERLINDUNG KEPADA ALLAH DARIPADA SYAITAN YANG DIREJAM.

58. Wahai orang-orang yg beriman! Hendaklah hamba sahaya(laki-laki dan perempuan) yang kamu miliki, dan orang-orang yang belum baligh(dewasa) di antara kamu, meminta izin kepada kamu pada tiga (kesempatan), iaitu sebelum solat Subuh, ketika kamu menanggalkan pakaian (luar)mu di tengah hari, dan setelah solat Isyak. (Itulah) tiga aurat(waktu) bagi kamu.* Tidak ada dosa bagimu dan tidak (pula) bagi mereka selain dari (tiga waktu) itu; mereka keluar masuk melayani kamu, sebagian kamu atas sebagian yang lain. Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat itu kepadamu. Dan Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana.


59. Dan apabila anak-anakmu telah sampai umur dewasa, maka hendaklah mereka (juga) meminta izin, seperti orang-orang yang dewasa meminta izin.** Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayatNya kepadamu. Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana.


60. Dan para perempuan tua yang telah berhenti (dari haid dan mengandung) yang tidak ingin menikah (lagi), maka tidak ada dosa menanggalkan pakaian (luar)*** mereka dengan tidak (bermaksud) menampakkan perhiasan; tetapi memelihara kehormatan adalah lebih baik bagi mereka. Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui.


BENARLAH KATA-KATA ALLAH YANG MAHA AGUNG

* - Tiga macam waktu yang biasanya pada waktu-waktu itu badan banyak terbuka. Oleh itu, Allah melarang hamba sahaya dan anak-anak di bawah umur untuk masuk ke kamar tidur orang dewasa tanpa izin.

** - Anak-anak dari orang merdeka yang bukan mahram yang telah baligh, haruslah meminta izin terlebih daulu jika hendak masuk ke kamar tidur orang tua, speerti cara orang-orang yang disebut dalam ayat 27 dan 28 surah ini.

*** - Pakaian luar yang kalau dibuka tidak menampakkan aurat


No comments:

Post a Comment

Comment and Critique