Sunday, August 31, 2008

"Sekat Malaysia Today, bukan menapis", Syed Hamid

Oleh KLpos.com
Ahad, 31 Ogos 2008

KAJANG: Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar mempertahankan keputusan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk menyekat akses laman web Malaysia Today, dengan berkata langkah itu bukan bertujuan menapis portal online itu.

Sebaliknya, tindakan itu bertujuan menghalang penyalahgunaan ruang siber untuk menyebarkan pembohongan, katanya ketika diminta mengulas dakwaan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa kerajaan telah memungkiri janji apabila campurtangan dalam keselamatan internet dengan menyekat blog.

"Saya fikir di sinilah kita perlu tahu batasan kita... mereka seharusnya melakukan penapisan sendiri dan lebih bertanggungjawab.


"Kalau anda bertindak melampaui batasan, ia mengakibatkan pihak berkuasa tidak mempunyai pilihan.

Saya fikir negara lain akan turut mengambil tindakan tertentu kerana berasa bimbang sungguhpun dalam isu yang berbeza," katanya selepas menghadiri sambutan ulang tahun kemerdekaan di Penjara Kajang di sini hari ini.

Dr Mahathir dalam catatan bertarikh 29 Ogos mendakwa apabila sesebuah kerajaan membuat janji kepada negara dan kemudian memungkirinya, ia bukan saja mengakibatkan kerajaan hilang kredibiliti tetapi juga sebarang rasa hormat yang mungkin ada pada rakyat.

1 comment:

Comment and Critique